
כיף ומשחקים. "המסור"
“המסור”, שעלה לאקרנים בשנת 2004 וחוגג החודש עשרים שנה ליציאתו, עורר מחדש את ז’אנר האימה שהפך במהלך השנים לבדיחה מביכה. הסרט זכה להצלחה ענקית שפתחה דלתות לסרטי המשך שלא אכזבו גם הם (תלוי את מי שואלים), ויצר קהל מעריצים נאמן בזכות קווי העלילה המותחים, הסצנות המבחילות, הטוויסטים המפתיעים והמחשבות שהסרט מותיר אחרי הצפייה. אז לכבוד עשרים שנה… מה דעתכם שנשחק משחק? הנה עשר עובדות שבטוח לא ידעתם על “המסור”!
- דל תקציב: “המסור” צולם במשך 18 ימים בלבד והופק ב־700 אלף דולר בלבד. הסרט, אגב, הכניס 103 מיליון דולר.
- תסריטאי ושחקן: הוגה הרעיון של “המסור” והתסריטאי הראשי הוא לי ואנל, שגם גילם בסרט הראשון את דמותו של אדם. הרעיון עלה במוחו במהלך תקופה ארוכה שבה סבל ממיגרנה וחשש שאולי יש לו גידול בראש. כאשר הלך לבדיקה אצל רופא הוא החל לחשוב מה יעשה אם נותר לו זמן קצר לחיות. המחשבות האלה בסופו של דבר הובילו אותו לכתיבת הסרט הראשון.
- אין חזרות, תזרמו: מאחר שהסרט היה דל תקציב וניתנו רק 18 ימים לצילומו, הוחלט בהפקה לא לערוך חזרות עם השחקנים ולזרום עם מה שיקרה בצילומים עצמם.
לי ואנל ב”המסור”
- הקול של בילי: הקול המטריד של בילי הבובה הוקלט על ידי השחקן והמוזיקאי צ’ארלי קלוסר, שגם הלחין את המוזיקה לסדרת הסרטים.
- זכייה בתשע דקות: הבמאי ג’יימס ואן ולי ואנל כתבו את התסריט כבר ב־2001 אך קיבלו סירוב מחברות הפקה בכל פעם שהציגו את הרעיון. לבסוף הם החליטו לצלם סרט קצר בן תשע דקות שכלל סצנה אחת בלבד (וגורית במיוחד) בכיכובו של ואנל ואותו הם הציגו למפיקים, וכמו שאומרים – כל השאר היסטוריה.
- הופעת בכורה: “המסור” היה הסרט הראשון שביים ג’יימס ואן, והצלחתו הוכיחה שוואן הוא במאי רציני ומוכשר. הוא בנה לעצמו קריירת בימוי מרשימה עם רזומה לא רע בכלל ופרויקטים בעלי תקציב גדול יותר, כמו יקום “לזמן את הרוע”, סרטי “אקוומן” ו”מהיר ועצבני 7″.
- סופים פתוחים: ואן וואנל כתבו וצילמו כמה סופים אפשריים לסרט והסתירו את הסוף הנבחר מהשחקנים, שגילו איך הסרט נגמר רק כאשר צפו בו לראשונה.
- בובה של בובה: את בילי הבובה בנה הבמאי ג’יימס ואן מכדורי פינג פונג, חרסינה ועיסות נייר.
קארי אלווס ב”המסור”
- As you wish: השחקן קרי אלווס, שגילם את דמותו של דוקטור לורנס גורדון, תבע את המפיקים ואת חברת ההפקות מאחר שקיבל משכורת מינימלית, אף על פי שלטענתו הובטח לו אחוז אחד מהכנסות הסרט. בעקבות כך אלווס סירב להופיע בסרטים נוספים בסדרה, וחזר רק בסרט “המסור 7”, שיצא בשנת 2010.
- לא בשביל להגעיל: הרמות של הגועל והסצנות האכזריות רק הועצמו והוגזמו ככל שסדרת הסרטים נמשכה (בלי ג’יימס ואן ולבסוף גם בלי לי ואנל), אבל זה לא היה החזון המקורי של שני היוצרים. המטרה שלהם לא הייתה הגעלת הקהל ככל האפשר, אלא העלילה עצמה והיכולת של סיפור אחד לזעזע ולעורר מחשבות באמצעות טוויסט קטן.
פחות
אהבתי
נכתב על ידי:

כיף ומשחקים. "המסור"
“המסור”, שעלה לאקרנים בשנת 2004 וחוגג החודש עשרים שנה ליציאתו, עורר מחדש את ז’אנר האימה שהפך במהלך השנים לבדיחה מביכה. הסרט זכה להצלחה ענקית שפתחה דלתות לסרטי המשך שלא אכזבו גם הם (תלוי את מי שואלים), ויצר קהל מעריצים נאמן בזכות קווי העלילה המותחים, הסצנות המבחילות, הטוויסטים המפתיעים והמחשבות שהסרט מותיר אחרי הצפייה. אז לכבוד עשרים שנה… מה דעתכם שנשחק משחק? הנה עשר עובדות שבטוח לא ידעתם על “המסור”!
- דל תקציב: “המסור” צולם במשך 18 ימים בלבד והופק ב־700 אלף דולר בלבד. הסרט, אגב, הכניס 103 מיליון דולר.
- תסריטאי ושחקן: הוגה הרעיון של “המסור” והתסריטאי הראשי הוא לי ואנל, שגם גילם בסרט הראשון את דמותו של אדם. הרעיון עלה במוחו במהלך תקופה ארוכה שבה סבל ממיגרנה וחשש שאולי יש לו גידול בראש. כאשר הלך לבדיקה אצל רופא הוא החל לחשוב מה יעשה אם נותר לו זמן קצר לחיות. המחשבות האלה בסופו של דבר הובילו אותו לכתיבת הסרט הראשון.
- אין חזרות, תזרמו: מאחר שהסרט היה דל תקציב וניתנו רק 18 ימים לצילומו, הוחלט בהפקה לא לערוך חזרות עם השחקנים ולזרום עם מה שיקרה בצילומים עצמם.
לי ואנל ב”המסור”
- הקול של בילי: הקול המטריד של בילי הבובה הוקלט על ידי השחקן והמוזיקאי צ’ארלי קלוסר, שגם הלחין את המוזיקה לסדרת הסרטים.
- זכייה בתשע דקות: הבמאי ג’יימס ואן ולי ואנל כתבו את התסריט כבר ב־2001 אך קיבלו סירוב מחברות הפקה בכל פעם שהציגו את הרעיון. לבסוף הם החליטו לצלם סרט קצר בן תשע דקות שכלל סצנה אחת בלבד (וגורית במיוחד) בכיכובו של ואנל ואותו הם הציגו למפיקים, וכמו שאומרים – כל השאר היסטוריה.
- הופעת בכורה: “המסור” היה הסרט הראשון שביים ג’יימס ואן, והצלחתו הוכיחה שוואן הוא במאי רציני ומוכשר. הוא בנה לעצמו קריירת בימוי מרשימה עם רזומה לא רע בכלל ופרויקטים בעלי תקציב גדול יותר, כמו יקום “לזמן את הרוע”, סרטי “אקוומן” ו”מהיר ועצבני 7″.
- סופים פתוחים: ואן וואנל כתבו וצילמו כמה סופים אפשריים לסרט והסתירו את הסוף הנבחר מהשחקנים, שגילו איך הסרט נגמר רק כאשר צפו בו לראשונה.
- בובה של בובה: את בילי הבובה בנה הבמאי ג’יימס ואן מכדורי פינג פונג, חרסינה ועיסות נייר.
קארי אלווס ב”המסור”
- As you wish: השחקן קרי אלווס, שגילם את דמותו של דוקטור לורנס גורדון, תבע את המפיקים ואת חברת ההפקות מאחר שקיבל משכורת מינימלית, אף על פי שלטענתו הובטח לו אחוז אחד מהכנסות הסרט. בעקבות כך אלווס סירב להופיע בסרטים נוספים בסדרה, וחזר רק בסרט “המסור 7”, שיצא בשנת 2010.
- לא בשביל להגעיל: הרמות של הגועל והסצנות האכזריות רק הועצמו והוגזמו ככל שסדרת הסרטים נמשכה (בלי ג’יימס ואן ולבסוף גם בלי לי ואנל), אבל זה לא היה החזון המקורי של שני היוצרים. המטרה שלהם לא הייתה הגעלת הקהל ככל האפשר, אלא העלילה עצמה והיכולת של סיפור אחד לזעזע ולעורר מחשבות באמצעות טוויסט קטן.