תמונה באדיבות הקובייה משחקים

תודה להקובייה משחקים על עותק הביקורת.

כולנו אוהבים קפה, תה, או שוקו – לא משנה מהי ההעדפה הספציפית של כל אחד ואחת, אין כמו משקה חם בתקופת החורף שבאה עלינו לטובה. אז הכינו לכם את המשקה האהוב עליכם והתכנסו יחד למשחק “קפה הפוך” (במקור Coffee Rush), המגיע אלינו מקוריאה הרחוקה, ומיועד ל־2–4 שחקנים בני 8 ומעלה. אורך המשחק כחצי שעה.

מהלך המשחק

תחילה כל שחקן בוחר צבע ומקבל לוח של עמדת הבריסטה בצבע זה, 4 אפשרויות שדרוג לבית הקפה באמצעות סמנים שגבם פונה כלפי מעלה, 3 כוסות פלסטיק ומיפל של בריסטה. כל שחקן פרט לשחקן הראשון מקבל 2 הזמנות מהקופה, והשחקן הראשון מקבל 3. כל שחקן מניח את הבריסטה שלו על לוח המשחק המרכזי, המשמש מחסן משאבים, ולוקח את המשאב הראשון. כל שחקן בתורו יכול לנוע על גבי לוח המשאבים עד 3 צעדים בלי לסיים במיקום של שחקן אחר. כל תנועה מאפשרת ללקט משאב להכנת משקה: עלי תה, טיפת מים, טיפת חלב, קוביית קרמל, קוביית שוקולד, קצף, קוביית קרח ופולי קפה. לכל הזמנה נדרשים 2–4 רכיבים כדי למלא אותה.

חלק מההזמנות הן הזמנות מיוחדות המקנות סמן “לחץ” (נדבר עליו בהמשך). לאחר איסוף המשאבים מפזרים את המשאבים בין כוסות הקפה או מרוקנים אחת מהכוסות אם ההזמנה נכשלה. בסיום בודקים אם אחת או יותר מההזמנות סופקה בהצלחה, ואם כן, מקבלים לייק מהלקוח ומזיזים כלפי מטה את כלל ההזמנות כדי ליצור לחץ במשחק.

זהירות – אחרי 4 הזזות של הזמנה כלפי מטה הלקוח לא יהיה מרוצה ויעניש אתכם בדיסלייק לבית הקפה. אם הזמנות הקפה מקופת הקלפים הראשית נגמרת או שאחד השחקנים מקבל 5 דיסלייקים מהלקוחות – בית הקפה נסגר (בהחלפת סמן בית הקפה מ”פתוח” ל”סגור”), ושאר השחקנים יקבלו תור אחרון. השחקן בעל הדירוג הטוב ביותר של בית הקפה – ינצח.

 

איכות הפקה

איכות ההפקה של המשחק היא המושקעת ביותר שנתקלתי במשחק שהקובייה הצליחה להביא ארצה לקהל הישראלי. בתמונה ניתן לראות את מידת ההשקעה – המשאבים נראים אמיתיים ועושים חשק לזלול אותם; ארגונית המשחק מסודרת להפליא; הסמנים, המיפלים, והקלפים – כולם באיכות מרבית. לא הייתי מרוצה מהפקת משחק כזו כבר זמן רב.

איורים

האיורים על הקלפים יפהפיים. יש כמה קלפים שחוזרים על עצמם מבחינת איורים ודרישת המשאבים, אך כתוב עליהם שם הזמנה שונה.

הבנת המשחק

הוראות המשחק ברורות למדי, הן מלוות בדוגמאות וכתובות בצורה טובה. כל השחקנים ששיחקתי איתם הבינו את החוקים ללא בעיה, שכן המשחק אינו דורש שפה בכלל. במקרה קצה אחד השחקנים הצליח לסיים 3 הזמנות ונשאר עם משאבים, אך אין התייחסות למקרה הנדיר הזה בחוברת ההוראות.

רמת הקושי

המשחק ברמת קושי בינונית. לא מסובך להבין את פעולות המשחק. כל תור חוזר על עצמו, וככל שהמשחק מתקדם והשדרוגים נפתחים צצים יותר פרטים שיש לשים לב אליהם מאשר בתחילת המשחק.

אורך המשחק

כרגיל המספר על הקופסה מטעה. זמן המשחק נע יותר לכיוון 45–50 דקות ולא חצי שעה.

רמת האינטראקציה

רמת האינטראקציה היא עקיפה. כל בריסטה של שחקן עומד על משבצת בלוח המשאבים וחוסם לשחקן אחר את האפשרות לסיים את תורו באותה המשבצת (מכניקת “השמת עובדים”). נוסף על כך, כל שחקן שמשלים מספר הזמנות מסוים (לרוב הזמנה אחת או שתיים) גורם לשני השחקנים משמאלו לקבל את מספר ההזמנות שהשלים כלקוחות נוספים, שייצרו לחץ בבית הקפה שלהם.

תפעול המשחק

תורות המשחק בתחילתו קצרים מאוד אך מתארכים עם הזמן. העניין נוצר בעקבות שדרוג בית הקפה וסמני הלחץ. כל שימוש בסמן לחץ גורם לבריסטה לנוע צעד אחד יותר מהרגיל, והשדרוגים גורמים לכל בריסטה, בתנאים מסוימים, לקבל 2 משאבים יותר מהרגיל או אפילו לנוע באלכסון. בשאר הזמן פעולות המשחק בסיסיות: לאסוף משאבים, לספק הזמנות וליצור עוד לחץ בבית הקפה.

מספר השחקנים

בהרכב של שני שחקנים כל שחקן שולט בשני בריסטות בצבע שלו במקום אחד. כל שחקן יכול לבחור להזיז רק אחד מהבריסטות, כך שהבריסטה השני מתפקד בתור “חסימה זמנית” של השחקן השני ומונע ממנו לסיים את תורו במשבצת שבה הוא נמצא. בסך הכול המשחק מהנה בכל הרכב שחקנים שהוא, אך מובן שהזמן מתארך בהתאם.

משחקיות חוזרת

לדעתי המשחקיות החוזרת קיימת אך אינה גבוהה. היא נובעת בעיקר מסדר השדרוגים שבו השחקן בוחר ליישם במהלך המשחק, ולא קל להגיע לכל ארבעת השדרוגים. לא הייתי מתנגד להשתמש בחוקי בית מסוימים שנמצאים בהרחבה שטרם תורגמה לעברית, למשל שכל שחקן יתחיל מראש עם שדרוג אקראי בתמורה להזמנה נוספת בתחילת המשחק.

שורה תחתונה

“קפה הפוך” מספק את החוויה המדויקת והמושלמת בתור סימולטור בית קפה כמשחק קופסה. פשטות המשחק, איכות ההפקה והנושא עצמו הם המתכון המושלם למשחק מהנה לכל גיל. פרט לתלונות קטנות מאוד, אין ספק שמדובר במשחק חובה בכל בית. רק אל תשכחו לתת טיפ לבריסטה.

5

איכות הפקה פסיכית והרגשה של בריסטה אמיתי

פחות

אהבתי

נכתב על ידי:

About the Author: מורן אבילאה

מהנדס תוכנה, בעל תואר ראשון בהנדסת תוכנה ותואר שני בהנדסת מערכת. קורא קומיקס מושבע, ובפרט מעריץ מארוול. שחקן משחקי קופסה מודרניים קבוע כבר קרוב לעשור, ומתעדף בעיקר משחקי קופסה ליחיד או לזוג.

תמונה באדיבות הקובייה משחקים

תודה להקובייה משחקים על עותק הביקורת.

כולנו אוהבים קפה, תה, או שוקו – לא משנה מהי ההעדפה הספציפית של כל אחד ואחת, אין כמו משקה חם בתקופת החורף שבאה עלינו לטובה. אז הכינו לכם את המשקה האהוב עליכם והתכנסו יחד למשחק “קפה הפוך” (במקור Coffee Rush), המגיע אלינו מקוריאה הרחוקה, ומיועד ל־2–4 שחקנים בני 8 ומעלה. אורך המשחק כחצי שעה.

מהלך המשחק

תחילה כל שחקן בוחר צבע ומקבל לוח של עמדת הבריסטה בצבע זה, 4 אפשרויות שדרוג לבית הקפה באמצעות סמנים שגבם פונה כלפי מעלה, 3 כוסות פלסטיק ומיפל של בריסטה. כל שחקן פרט לשחקן הראשון מקבל 2 הזמנות מהקופה, והשחקן הראשון מקבל 3. כל שחקן מניח את הבריסטה שלו על לוח המשחק המרכזי, המשמש מחסן משאבים, ולוקח את המשאב הראשון. כל שחקן בתורו יכול לנוע על גבי לוח המשאבים עד 3 צעדים בלי לסיים במיקום של שחקן אחר. כל תנועה מאפשרת ללקט משאב להכנת משקה: עלי תה, טיפת מים, טיפת חלב, קוביית קרמל, קוביית שוקולד, קצף, קוביית קרח ופולי קפה. לכל הזמנה נדרשים 2–4 רכיבים כדי למלא אותה.

חלק מההזמנות הן הזמנות מיוחדות המקנות סמן “לחץ” (נדבר עליו בהמשך). לאחר איסוף המשאבים מפזרים את המשאבים בין כוסות הקפה או מרוקנים אחת מהכוסות אם ההזמנה נכשלה. בסיום בודקים אם אחת או יותר מההזמנות סופקה בהצלחה, ואם כן, מקבלים לייק מהלקוח ומזיזים כלפי מטה את כלל ההזמנות כדי ליצור לחץ במשחק.

זהירות – אחרי 4 הזזות של הזמנה כלפי מטה הלקוח לא יהיה מרוצה ויעניש אתכם בדיסלייק לבית הקפה. אם הזמנות הקפה מקופת הקלפים הראשית נגמרת או שאחד השחקנים מקבל 5 דיסלייקים מהלקוחות – בית הקפה נסגר (בהחלפת סמן בית הקפה מ”פתוח” ל”סגור”), ושאר השחקנים יקבלו תור אחרון. השחקן בעל הדירוג הטוב ביותר של בית הקפה – ינצח.

 

איכות הפקה

איכות ההפקה של המשחק היא המושקעת ביותר שנתקלתי במשחק שהקובייה הצליחה להביא ארצה לקהל הישראלי. בתמונה ניתן לראות את מידת ההשקעה – המשאבים נראים אמיתיים ועושים חשק לזלול אותם; ארגונית המשחק מסודרת להפליא; הסמנים, המיפלים, והקלפים – כולם באיכות מרבית. לא הייתי מרוצה מהפקת משחק כזו כבר זמן רב.

איורים

האיורים על הקלפים יפהפיים. יש כמה קלפים שחוזרים על עצמם מבחינת איורים ודרישת המשאבים, אך כתוב עליהם שם הזמנה שונה.

הבנת המשחק

הוראות המשחק ברורות למדי, הן מלוות בדוגמאות וכתובות בצורה טובה. כל השחקנים ששיחקתי איתם הבינו את החוקים ללא בעיה, שכן המשחק אינו דורש שפה בכלל. במקרה קצה אחד השחקנים הצליח לסיים 3 הזמנות ונשאר עם משאבים, אך אין התייחסות למקרה הנדיר הזה בחוברת ההוראות.

רמת הקושי

המשחק ברמת קושי בינונית. לא מסובך להבין את פעולות המשחק. כל תור חוזר על עצמו, וככל שהמשחק מתקדם והשדרוגים נפתחים צצים יותר פרטים שיש לשים לב אליהם מאשר בתחילת המשחק.

אורך המשחק

כרגיל המספר על הקופסה מטעה. זמן המשחק נע יותר לכיוון 45–50 דקות ולא חצי שעה.

רמת האינטראקציה

רמת האינטראקציה היא עקיפה. כל בריסטה של שחקן עומד על משבצת בלוח המשאבים וחוסם לשחקן אחר את האפשרות לסיים את תורו באותה המשבצת (מכניקת “השמת עובדים”). נוסף על כך, כל שחקן שמשלים מספר הזמנות מסוים (לרוב הזמנה אחת או שתיים) גורם לשני השחקנים משמאלו לקבל את מספר ההזמנות שהשלים כלקוחות נוספים, שייצרו לחץ בבית הקפה שלהם.

תפעול המשחק

תורות המשחק בתחילתו קצרים מאוד אך מתארכים עם הזמן. העניין נוצר בעקבות שדרוג בית הקפה וסמני הלחץ. כל שימוש בסמן לחץ גורם לבריסטה לנוע צעד אחד יותר מהרגיל, והשדרוגים גורמים לכל בריסטה, בתנאים מסוימים, לקבל 2 משאבים יותר מהרגיל או אפילו לנוע באלכסון. בשאר הזמן פעולות המשחק בסיסיות: לאסוף משאבים, לספק הזמנות וליצור עוד לחץ בבית הקפה.

מספר השחקנים

בהרכב של שני שחקנים כל שחקן שולט בשני בריסטות בצבע שלו במקום אחד. כל שחקן יכול לבחור להזיז רק אחד מהבריסטות, כך שהבריסטה השני מתפקד בתור “חסימה זמנית” של השחקן השני ומונע ממנו לסיים את תורו במשבצת שבה הוא נמצא. בסך הכול המשחק מהנה בכל הרכב שחקנים שהוא, אך מובן שהזמן מתארך בהתאם.

משחקיות חוזרת

לדעתי המשחקיות החוזרת קיימת אך אינה גבוהה. היא נובעת בעיקר מסדר השדרוגים שבו השחקן בוחר ליישם במהלך המשחק, ולא קל להגיע לכל ארבעת השדרוגים. לא הייתי מתנגד להשתמש בחוקי בית מסוימים שנמצאים בהרחבה שטרם תורגמה לעברית, למשל שכל שחקן יתחיל מראש עם שדרוג אקראי בתמורה להזמנה נוספת בתחילת המשחק.

שורה תחתונה

“קפה הפוך” מספק את החוויה המדויקת והמושלמת בתור סימולטור בית קפה כמשחק קופסה. פשטות המשחק, איכות ההפקה והנושא עצמו הם המתכון המושלם למשחק מהנה לכל גיל. פרט לתלונות קטנות מאוד, אין ספק שמדובר במשחק חובה בכל בית. רק אל תשכחו לתת טיפ לבריסטה.

5

איכות הפקה פסיכית והרגשה של בריסטה אמיתי

נכתב על ידי:

About the Author: מורן אבילאה

מהנדס תוכנה, בעל תואר ראשון בהנדסת תוכנה ותואר שני בהנדסת מערכת. קורא קומיקס מושבע, ובפרט מעריץ מארוול. שחקן משחקי קופסה מודרניים קבוע כבר קרוב לעשור, ומתעדף בעיקר משחקי קופסה ליחיד או לזוג.