
צילום: יח"צ
כל אחד מאיתנו אוסף משהו: כוסות, בולים, פיגרים ואפילו קומיקסים. אבל כמה מאיתנו מתאמצים לצוד את הדברים הכי נחשקים, אלה שיניבו את האוסף הכי שווה כלכלית? זאת השאלה הנשאלת במשחק Comic Hunters.
המשחק Comic Hunters, שנוצר בברזיל בשנת 2020 ע”י רוברט קואלחו, מיועד ל־1–4 שחקנים מגילאי 14 ומעלה. השנה המשחק תורגם רשמית לאנגלית, אף על פי שהמשחק עצמו אינו תלוי שפה. במשחק תאספו קומיקסים מתקופות שונות מבית מארוול. השחקן שייצור את האוסף הרווחי ביותר, ינצח. המשחק מתנהל רק באמצעות קלפים ולוח משחק המיועד לניקוד.
כל קלף מייצג קומיקס של גיבור מארוול אחד לפחות: ת’ור, ספיידרמן, ד”ר סטריינג’, הענק הירוק, הפנתר השחור, האלמנה השחורה, קפטן אמריקה ואיירון מן. תחילה, כתלות בכמות השחקנים, מוציאים מראש חלק מקלפי המשחק. לאחר מכן מסדרים ארבע חבילות של קלפים – ירוקים, אדומים, כחולים ומעורבבים. את הקומיקסים השונים ליצירת האוסף המושלם אוספים בארבע דרכים שונות, פעמיים בכל דרך לאורך כל המשחק.
הדרכים הן:
- חנות הקומיקסים – בשלב זה מחלקים לכל שחקן שבעה קלפים מהחבילה הירוקה. כל שחקן בוחר קלף אחד משבעת הקלפים שקיבל ומעביר את הנותרים, בצורה מעגלית, לשחקן שיושב לידו, עד שכל שחקן בחר את שבעת הקלפים שהוא רוצה.
- שוק הפשפשים – בשלב זה משתמשים בחבילת הקלפים הכחולה. כל שחקן, לפי הסדר, בוחר אם להוסיף קלף לאחת השורות שמתמלאות בקלפים בכמות משתנה, או לעצור ולקחת שורת קלפים שלמה לעצמו. ברגע ששחקן בוחר לקחת שורה מסוימת לא ניתן להמשיך יותר להוסיף קלפים לשורה זו. כל השורות ייבחרו בסופו של דבר, פרט לאחת.
- אתר מכירה פומבית – בשלב זה מנהלים מכירה פומבית על כמה מהקלפים האדומים. כל שחקן מתחיל עם 15 מטבעות בשלב זה ובוחר כמה מטבעות לבזבז עבור קלף מסוים, עד שחלק מהשחקנים מוותרים לאחד השחקנים ומאפשרים לו לרכוש קלף זה. זכרו שכדאי לשמור מטבעות למכירה פומבית נוספת ולניקוד הסופי.
- כנס קומיקס – השלב הייחודי ביותר במשחק, שבו משתמשים בחבילת הקלפים המעורבבים. מסדרים את הקלפים בצורת ריבוע של 5X5, ובאמצע פורסים עוד ארבעה קלפים בצורת צלב. כל שחקן בתורו מזיז את אחד הקלפים ברווחים שנוצרו בלי לחרוג מהמסגרת. כשהקלף נעצר בשורה או בעמודה, השחקן יכול לקחת את כל הקלפים שירצה בשורה או בעמודה זו עבור דמות אחת בלבד. ממשיכים עד שהרשת מתרוקנת.
המשחק נותן רק שלוש הזדמנויות לסידור אוסף הקומיקסים. אוסף קומיקס מורכב מתתי־אוספים שמורכבים משלושה קלפים לפחות של אותה דמות. ניתן ליצור עוד תתי־אוספים מדמויות אחרות או לצרף קלפים לתת אוסף קיים מתורות קודמים. הקאץ’? על כל קלף שרוצים להניח באוסף צריכים “לשלם” בקלף אחר, לפי הנדירות שלו. לדוגמה, קומיקס ספיידרמן אדום שעולה 3 אפשר לרכוש בשלושה קלפים ירוקים שכל אחד מהם עולה 1. לאחר שלושה סידורי אוסף המשחק מסתיים. מסכמים את כל הנקודות ובודקים מי ניצח.
מצד אחד המשחק מציע גיוון רב של מכניקות משחק שמשתדלות ברמה התמטית ביותר לייצג את עולם איסוף הקומיקסים. הסלבת הקלפים עצמה (הגנה פיזית של הקלף בניילון מיוחד, בדיוק כמו שעושים אספני קומיקסים) היא גם פעולה תמטית מאוד, אך אינה קשורה למשחק. המשחק משתמש באיורים האמיתיים של חוברות קומיקס. כמה דברים אכזבו במשחק: האילוץ לבחור בד”ר סטריינג’ בכל משחק, סדר קבוע של שלבי המשחק, חוסר גיוון בייצוג נשי במשחק והרגשה שהמשחק חוזר על עצמו בין סבב לסבב.
את המשחק שיחקתי בזוג ובסולו. חוויית הסולו משנה טיפה את החוקים ומאפשרת למנוע מג’ארוויס, השחקן המדומה, ליצור אוסף, שכן המשחק מחזק אותו משמעותית. בתור מעריץ גדול של מארוול ואספן קומיקסים חובב נהניתי מאוד מהחוויה שהמשחק מספק, אך הרגשתי שהפוטנציאל לא מוצה מספיק. מאחל להרחבה ראויה בעתיד.
פחות
אהבתי
נכתב על ידי:

צילום: יח"צ
כל אחד מאיתנו אוסף משהו: כוסות, בולים, פיגרים ואפילו קומיקסים. אבל כמה מאיתנו מתאמצים לצוד את הדברים הכי נחשקים, אלה שיניבו את האוסף הכי שווה כלכלית? זאת השאלה הנשאלת במשחק Comic Hunters.
המשחק Comic Hunters, שנוצר בברזיל בשנת 2020 ע”י רוברט קואלחו, מיועד ל־1–4 שחקנים מגילאי 14 ומעלה. השנה המשחק תורגם רשמית לאנגלית, אף על פי שהמשחק עצמו אינו תלוי שפה. במשחק תאספו קומיקסים מתקופות שונות מבית מארוול. השחקן שייצור את האוסף הרווחי ביותר, ינצח. המשחק מתנהל רק באמצעות קלפים ולוח משחק המיועד לניקוד.
כל קלף מייצג קומיקס של גיבור מארוול אחד לפחות: ת’ור, ספיידרמן, ד”ר סטריינג’, הענק הירוק, הפנתר השחור, האלמנה השחורה, קפטן אמריקה ואיירון מן. תחילה, כתלות בכמות השחקנים, מוציאים מראש חלק מקלפי המשחק. לאחר מכן מסדרים ארבע חבילות של קלפים – ירוקים, אדומים, כחולים ומעורבבים. את הקומיקסים השונים ליצירת האוסף המושלם אוספים בארבע דרכים שונות, פעמיים בכל דרך לאורך כל המשחק.
הדרכים הן:
- חנות הקומיקסים – בשלב זה מחלקים לכל שחקן שבעה קלפים מהחבילה הירוקה. כל שחקן בוחר קלף אחד משבעת הקלפים שקיבל ומעביר את הנותרים, בצורה מעגלית, לשחקן שיושב לידו, עד שכל שחקן בחר את שבעת הקלפים שהוא רוצה.
- שוק הפשפשים – בשלב זה משתמשים בחבילת הקלפים הכחולה. כל שחקן, לפי הסדר, בוחר אם להוסיף קלף לאחת השורות שמתמלאות בקלפים בכמות משתנה, או לעצור ולקחת שורת קלפים שלמה לעצמו. ברגע ששחקן בוחר לקחת שורה מסוימת לא ניתן להמשיך יותר להוסיף קלפים לשורה זו. כל השורות ייבחרו בסופו של דבר, פרט לאחת.
- אתר מכירה פומבית – בשלב זה מנהלים מכירה פומבית על כמה מהקלפים האדומים. כל שחקן מתחיל עם 15 מטבעות בשלב זה ובוחר כמה מטבעות לבזבז עבור קלף מסוים, עד שחלק מהשחקנים מוותרים לאחד השחקנים ומאפשרים לו לרכוש קלף זה. זכרו שכדאי לשמור מטבעות למכירה פומבית נוספת ולניקוד הסופי.
- כנס קומיקס – השלב הייחודי ביותר במשחק, שבו משתמשים בחבילת הקלפים המעורבבים. מסדרים את הקלפים בצורת ריבוע של 5X5, ובאמצע פורסים עוד ארבעה קלפים בצורת צלב. כל שחקן בתורו מזיז את אחד הקלפים ברווחים שנוצרו בלי לחרוג מהמסגרת. כשהקלף נעצר בשורה או בעמודה, השחקן יכול לקחת את כל הקלפים שירצה בשורה או בעמודה זו עבור דמות אחת בלבד. ממשיכים עד שהרשת מתרוקנת.
המשחק נותן רק שלוש הזדמנויות לסידור אוסף הקומיקסים. אוסף קומיקס מורכב מתתי־אוספים שמורכבים משלושה קלפים לפחות של אותה דמות. ניתן ליצור עוד תתי־אוספים מדמויות אחרות או לצרף קלפים לתת אוסף קיים מתורות קודמים. הקאץ’? על כל קלף שרוצים להניח באוסף צריכים “לשלם” בקלף אחר, לפי הנדירות שלו. לדוגמה, קומיקס ספיידרמן אדום שעולה 3 אפשר לרכוש בשלושה קלפים ירוקים שכל אחד מהם עולה 1. לאחר שלושה סידורי אוסף המשחק מסתיים. מסכמים את כל הנקודות ובודקים מי ניצח.
מצד אחד המשחק מציע גיוון רב של מכניקות משחק שמשתדלות ברמה התמטית ביותר לייצג את עולם איסוף הקומיקסים. הסלבת הקלפים עצמה (הגנה פיזית של הקלף בניילון מיוחד, בדיוק כמו שעושים אספני קומיקסים) היא גם פעולה תמטית מאוד, אך אינה קשורה למשחק. המשחק משתמש באיורים האמיתיים של חוברות קומיקס. כמה דברים אכזבו במשחק: האילוץ לבחור בד”ר סטריינג’ בכל משחק, סדר קבוע של שלבי המשחק, חוסר גיוון בייצוג נשי במשחק והרגשה שהמשחק חוזר על עצמו בין סבב לסבב.
את המשחק שיחקתי בזוג ובסולו. חוויית הסולו משנה טיפה את החוקים ומאפשרת למנוע מג’ארוויס, השחקן המדומה, ליצור אוסף, שכן המשחק מחזק אותו משמעותית. בתור מעריץ גדול של מארוול ואספן קומיקסים חובב נהניתי מאוד מהחוויה שהמשחק מספק, אך הרגשתי שהפוטנציאל לא מוצה מספיק. מאחל להרחבה ראויה בעתיד.