
התמונה עוצבה בעזרת AI
פנטזיה ומדע בדיוני נמנים כבר שנים רבות עם הז’אנרים הפופולריים ביותר בספרות המודרנית ובחוברות הקומיקס. הפופולריות של השניים הגיעה לשיאים מרשימים. ומה קורה כשמשלבים בין השניים? אם שואלים את כותב הקומיקס בריאן קיי ווהן, התשובה תהיה “Saga”, סדרת הקומיקס המופתית שהוא כתב.
הסדרה יצאה לראשונה ב־14 במרץ, 2012, וממשיכה להתפרסם עד היום. עד כה פורסמו 72 חוברות, והעלילה טרם הסתיימה. את הסדרה מוציאה לאור חברת Image Comics, שאחראית גם לכמה מהכותרים המפורסמים ביותר בז’אנר, כמו “Spawn” ו־”The Walking Dead”. קיי ווהן הוא מהכותבים הבולטים בעולם הקומיקס, שכתב, בין השאר, גם את “Y: The Last Man” עבור Vertigo (חברת בת של DC), סדרה שזכתה לעיבוד טלוויזיוני שבוטל לאחר עונה אחת בלבד. הוא כתב גם עבורMarvel ועבור DC ונחשב ליוצר מוערך בשני העולמות. לאיורים אחראית האמנית הקנדית פיונה סטייפלס, הידועה בעבודתה על סדרת “Archie” יחד עם הכותב מארק וייד, אך עבודתה על “Saga” נחשבת בעיני רבים לאחת הבולטות והמשפיעות שלה.
הסדרה עברה הפסקה ממושכת בין 2018 ל-2022, וכיום שוב בהפסקה – ככל הנראה כחלק מהתכנון לסיים את הסיפור ב-100 חוברות. עבור מי שעדיין לא התחיל לקרוא, זו הזדמנות מצוינת להדביק את הפער.
בין אהבה לקרב – הדמויות שמעצבות את היקום של “Saga“
העלילה מתמקדת במארקו, שמגיע מהירח וירת’, ובאלנה, שמגיעה מכוכב לנדפול. כל אחד מהם הוא חייל במלחמת הכוכבים המתמשכת בין וירת’ ולנדפול. אנשי הירח וירת’ מתאפיינים בקסם ובקרני אייל מחודדות, ואילו אנשי כוכב לנדפול מתאפיינים בטכנולוגיה מתקדמת ובכנפי עטלף או דרקון צעיר. מארקו ואלנה מחליטים להפסיק את הלחימה ביניהם, ובדומה לסיפור “רומיאו ויוליה”, מתאהבים בזכות אהבתם לספר משותף. הם נוטשים את המלחמה ואף מביאים לעולם תינוקת משותפת לשני העמים, הייזל, המשמשת גם כמספרת הסיפור בראייה לאחור, ומשלימה לקוראים את הפרטים החסרים.
על רקע המלחמה והישרדותה של המשפחה אנחנו נחשפים לדמויות מפתח נוספות. אחת מהן היא הנסיך רובוט IV מאימפריית הרובוטים, המובילה את הצד הטכנולוגי במלחמה. אנשי הרובוטים מתאפיינים אף הם בטכנולוגיה מתקדמת, בסגנון המזכיר את “שליחות קטלנית”, וראשיהם הם מסכי טלוויזיה בגדלים ובצורות שונות שעליהם מוקרנים רגשותיהם השונים. דמות נוספת היא שכיר החרב ויל (באנגלית: The Will), שנשכר על ידי אימפריית הרובוטים כדי להרוג את מארקו ואלנה לאחר ששמועה על בגידתם ועל תועבת הולדתה של הייזל – צאצאית של שני העמים – מתפשטת ברחבי הגלקסיה. ויל מסתובב דרך קבע עם חתול כחול חסר שיער בשם “חתול השקר” (Lying Cat), שיכולתו המיוחדת היא לזהות שקרים.
כל אחת מחמש הדמויות המרכזיות מקבלת קו עלילה עצמאי, וכולם מתמזגים בהדרגה לקו עלילה אחד בעל רגעי שיא מותחים ומפתיעים – בייחוד בחוברת מספר 55, המוכרת כנקודת “ההפסקה הגדולה”. כאשר הסדרה חוזרת בחוברת מספר 56 הקוראים חווים קפיצה קטנה קדימה בזמן, אל תקופת נעוריה של הייזל, ומתוודעים לשינויים משמעותיים בעלילה. כדאי לקרוא את החוברות כדי לגלות את המשמעות המלאה של השינויים האלה.
מארקו הוא אב מסור למשפחתו שיעשה הכול כדי להגן עליה, אבל אפילו הוא לא חף מפשע במלחמה. הוא מתגלה כדמות עגולה ומשתנה שעשתה טעויות רבות לאורך הדרך – טעויות שהובילו, לדוגמה, לאקסית העצבנית שלו לרדוף אחריו. בזכות אהבתו העזה לאלנה והתשוקה להתרחק מהמלחמה נקלע מארקו לא פעם לסיטואציות חצויות ומורכבות.
אלנה, לעומתו, הרבה יותר חצופה, פראית ולעיתים גם מתוסבכת בעצמה. לאורך שנים רבות היא מתוארת בתור “הבן שאביו מעולם לא זכה לו” – תפיסה שגרמה לה מלכתחילה להתגייס לצבא לנדפול ולהילחם. אך עמוק בתוכה יש נפש של אומנית יוצרת, ויחד עם מארקו היא מגשימה את שני חלומותיה הגדולים ביותר: הקמת משפחה ופגישה עם הסופר האהוב עליה ביותר במטרה להודות לו, שכן ספרו חיבר בין מארקו לאלנה.
הייזל נולדת לתוך תקופת מלחמה ולומדת לחיות בין שתי תרבויות שונות של שני עמים ששונאים זה את זה. היא נולדה גם עם קרני האייל והקסם של אביה וגם עם כנפי העטלף/דרקון של אימה, ולכן נאלצת להסוות את עצמה לאורך רוב הסיפור. הייזל מעבירה את העלילה בעיקר מנקודת המבט שלה באמצעות הערות צד של מספרת הסיפור – והבחירה דווקא בה לתפקיד המספרת היא מרתקת.
נסיך הרובוטים, רובוט IV, הוא אחת הדמויות הנקמניות בסדרה, אך גם הוא עובר תהליך של שינוי ומבין את השפעות המלחמה. בהדרגה הוא מפתח צדדים שונים ומפתיעים המשפיעים על הדרך שבה הוא נתפס.
הדמות החמישית, ויל, וחתולו הנאמן “חתול השקר”, מזכירים מאוד את הצמד מהסדרה “המנדלוריאן” – האחד ממורמר ושכיר חרב למופת, והשני חמוד ויעיל מאוד. ויל אינו רק שכיר חרב מיומן, אלא גם חושף את עולם שכירי החרב בגלקסיה ומראה צדדים אנושיים יותר באישיותו, כולל התנגדותו לעבדות ילדים ולזנות, כאשר הוא פועל למען הגנה על אחת הילדות שהופיעה בחייו.
כתיבה נועזת ואמיצה
בריאן קיי ווהן הוא כותב שיודע היטב לשלב בין ז’אנרים שונים. כתיבתו, המעוררת את מרב הרגשות של הקוראים עד לקצה, היא אמיצה ונועזת, ואינה חוששת להגיע למקומות קשים תוך שימוש בסקס, קללות ואלימות כדי לקדם את העלילה ולהדגיש את המורכבות של העולמות שבחר לתאר ווהן. כאשר תיאר את סדרתו כ”‘משחקי הכס’ פוגשת את ‘מלחמת הכוכבים'”, הוא הקפיד להבליט זאת גם בכתיבתו. מצד הפנטזיה אנחנו נחשפים לשפה ייחודית של אנשי הירח – שפה שלא תמיד מובנת במישרין, אך תורמת לעומק העלילה.
שיטת האיור של פיונה ייחודית, והיא משלבת בין אומנות בשכבות דיגיטליות לבין אומנות ידנית. בחירת הצבעים שלה לצד העלילה תורמת רבות להבנה ולהמחשה: כאשר העלילה קודרת, אפלה או עצובה נעשה שימוש בצבעים כהים יותר, ואילו כשהעלילה אופטימית, ארוטית או רומנטית – הצבעים נעשים בהירים יותר. אחת הדוגמאות לאומנות הייחודית הזו היא דמות המשנה איזבל, רוח רפאים ורודה וזוהרת, שכאשר פיונה נדרשת להבליט אותה, היא עושה זאת בצורה אמינה ומרתקת. הסדרה נוטה לשלב בין אלימות לארוטיקה, ולעיתים ישנם גם אלמנטים גרפיים בולטים – אך הם מוצגים בצורה אומנותית, כך שלא מדובר בהדגשה מיותרת של גסויות.ראוי להזכיר כי הנושאים המורכבים שהסדרה עוסקת בהם, כמו גם האלימות והעירום, אינם מתאימים לכל גיל.
“Saga” היא יצירת מופת שלא מדוברת מספיק בקרב הקהל הגיקי. לאור עלילה עמוקה שנמשכת כבר יותר מ־13 שנה וממשיכה להתפתח, פרסים נחשבים שנקטפו בצדק לאורך השנים, כתיבה סוחפת שמעוררת רגשות עזים ואיורים מושקעים וייחודיים רק לה – אין ספק שמגיעים לה כל השבחים ויותר מודעות ממה שקיבלה עד כה.
פחות
אהבתי
נכתב על ידי:

התמונה עוצבה בעזרת AI
פנטזיה ומדע בדיוני נמנים כבר שנים רבות עם הז’אנרים הפופולריים ביותר בספרות המודרנית ובחוברות הקומיקס. הפופולריות של השניים הגיעה לשיאים מרשימים. ומה קורה כשמשלבים בין השניים? אם שואלים את כותב הקומיקס בריאן קיי ווהן, התשובה תהיה “Saga”, סדרת הקומיקס המופתית שהוא כתב.
הסדרה יצאה לראשונה ב־14 במרץ, 2012, וממשיכה להתפרסם עד היום. עד כה פורסמו 72 חוברות, והעלילה טרם הסתיימה. את הסדרה מוציאה לאור חברת Image Comics, שאחראית גם לכמה מהכותרים המפורסמים ביותר בז’אנר, כמו “Spawn” ו־”The Walking Dead”. קיי ווהן הוא מהכותבים הבולטים בעולם הקומיקס, שכתב, בין השאר, גם את “Y: The Last Man” עבור Vertigo (חברת בת של DC), סדרה שזכתה לעיבוד טלוויזיוני שבוטל לאחר עונה אחת בלבד. הוא כתב גם עבורMarvel ועבור DC ונחשב ליוצר מוערך בשני העולמות. לאיורים אחראית האמנית הקנדית פיונה סטייפלס, הידועה בעבודתה על סדרת “Archie” יחד עם הכותב מארק וייד, אך עבודתה על “Saga” נחשבת בעיני רבים לאחת הבולטות והמשפיעות שלה.
הסדרה עברה הפסקה ממושכת בין 2018 ל-2022, וכיום שוב בהפסקה – ככל הנראה כחלק מהתכנון לסיים את הסיפור ב-100 חוברות. עבור מי שעדיין לא התחיל לקרוא, זו הזדמנות מצוינת להדביק את הפער.
בין אהבה לקרב – הדמויות שמעצבות את היקום של “Saga“
העלילה מתמקדת במארקו, שמגיע מהירח וירת’, ובאלנה, שמגיעה מכוכב לנדפול. כל אחד מהם הוא חייל במלחמת הכוכבים המתמשכת בין וירת’ ולנדפול. אנשי הירח וירת’ מתאפיינים בקסם ובקרני אייל מחודדות, ואילו אנשי כוכב לנדפול מתאפיינים בטכנולוגיה מתקדמת ובכנפי עטלף או דרקון צעיר. מארקו ואלנה מחליטים להפסיק את הלחימה ביניהם, ובדומה לסיפור “רומיאו ויוליה”, מתאהבים בזכות אהבתם לספר משותף. הם נוטשים את המלחמה ואף מביאים לעולם תינוקת משותפת לשני העמים, הייזל, המשמשת גם כמספרת הסיפור בראייה לאחור, ומשלימה לקוראים את הפרטים החסרים.
על רקע המלחמה והישרדותה של המשפחה אנחנו נחשפים לדמויות מפתח נוספות. אחת מהן היא הנסיך רובוט IV מאימפריית הרובוטים, המובילה את הצד הטכנולוגי במלחמה. אנשי הרובוטים מתאפיינים אף הם בטכנולוגיה מתקדמת, בסגנון המזכיר את “שליחות קטלנית”, וראשיהם הם מסכי טלוויזיה בגדלים ובצורות שונות שעליהם מוקרנים רגשותיהם השונים. דמות נוספת היא שכיר החרב ויל (באנגלית: The Will), שנשכר על ידי אימפריית הרובוטים כדי להרוג את מארקו ואלנה לאחר ששמועה על בגידתם ועל תועבת הולדתה של הייזל – צאצאית של שני העמים – מתפשטת ברחבי הגלקסיה. ויל מסתובב דרך קבע עם חתול כחול חסר שיער בשם “חתול השקר” (Lying Cat), שיכולתו המיוחדת היא לזהות שקרים.
כל אחת מחמש הדמויות המרכזיות מקבלת קו עלילה עצמאי, וכולם מתמזגים בהדרגה לקו עלילה אחד בעל רגעי שיא מותחים ומפתיעים – בייחוד בחוברת מספר 55, המוכרת כנקודת “ההפסקה הגדולה”. כאשר הסדרה חוזרת בחוברת מספר 56 הקוראים חווים קפיצה קטנה קדימה בזמן, אל תקופת נעוריה של הייזל, ומתוודעים לשינויים משמעותיים בעלילה. כדאי לקרוא את החוברות כדי לגלות את המשמעות המלאה של השינויים האלה.
מארקו הוא אב מסור למשפחתו שיעשה הכול כדי להגן עליה, אבל אפילו הוא לא חף מפשע במלחמה. הוא מתגלה כדמות עגולה ומשתנה שעשתה טעויות רבות לאורך הדרך – טעויות שהובילו, לדוגמה, לאקסית העצבנית שלו לרדוף אחריו. בזכות אהבתו העזה לאלנה והתשוקה להתרחק מהמלחמה נקלע מארקו לא פעם לסיטואציות חצויות ומורכבות.
אלנה, לעומתו, הרבה יותר חצופה, פראית ולעיתים גם מתוסבכת בעצמה. לאורך שנים רבות היא מתוארת בתור “הבן שאביו מעולם לא זכה לו” – תפיסה שגרמה לה מלכתחילה להתגייס לצבא לנדפול ולהילחם. אך עמוק בתוכה יש נפש של אומנית יוצרת, ויחד עם מארקו היא מגשימה את שני חלומותיה הגדולים ביותר: הקמת משפחה ופגישה עם הסופר האהוב עליה ביותר במטרה להודות לו, שכן ספרו חיבר בין מארקו לאלנה.
הייזל נולדת לתוך תקופת מלחמה ולומדת לחיות בין שתי תרבויות שונות של שני עמים ששונאים זה את זה. היא נולדה גם עם קרני האייל והקסם של אביה וגם עם כנפי העטלף/דרקון של אימה, ולכן נאלצת להסוות את עצמה לאורך רוב הסיפור. הייזל מעבירה את העלילה בעיקר מנקודת המבט שלה באמצעות הערות צד של מספרת הסיפור – והבחירה דווקא בה לתפקיד המספרת היא מרתקת.
נסיך הרובוטים, רובוט IV, הוא אחת הדמויות הנקמניות בסדרה, אך גם הוא עובר תהליך של שינוי ומבין את השפעות המלחמה. בהדרגה הוא מפתח צדדים שונים ומפתיעים המשפיעים על הדרך שבה הוא נתפס.
הדמות החמישית, ויל, וחתולו הנאמן “חתול השקר”, מזכירים מאוד את הצמד מהסדרה “המנדלוריאן” – האחד ממורמר ושכיר חרב למופת, והשני חמוד ויעיל מאוד. ויל אינו רק שכיר חרב מיומן, אלא גם חושף את עולם שכירי החרב בגלקסיה ומראה צדדים אנושיים יותר באישיותו, כולל התנגדותו לעבדות ילדים ולזנות, כאשר הוא פועל למען הגנה על אחת הילדות שהופיעה בחייו.
כתיבה נועזת ואמיצה
בריאן קיי ווהן הוא כותב שיודע היטב לשלב בין ז’אנרים שונים. כתיבתו, המעוררת את מרב הרגשות של הקוראים עד לקצה, היא אמיצה ונועזת, ואינה חוששת להגיע למקומות קשים תוך שימוש בסקס, קללות ואלימות כדי לקדם את העלילה ולהדגיש את המורכבות של העולמות שבחר לתאר ווהן. כאשר תיאר את סדרתו כ”‘משחקי הכס’ פוגשת את ‘מלחמת הכוכבים'”, הוא הקפיד להבליט זאת גם בכתיבתו. מצד הפנטזיה אנחנו נחשפים לשפה ייחודית של אנשי הירח – שפה שלא תמיד מובנת במישרין, אך תורמת לעומק העלילה.
שיטת האיור של פיונה ייחודית, והיא משלבת בין אומנות בשכבות דיגיטליות לבין אומנות ידנית. בחירת הצבעים שלה לצד העלילה תורמת רבות להבנה ולהמחשה: כאשר העלילה קודרת, אפלה או עצובה נעשה שימוש בצבעים כהים יותר, ואילו כשהעלילה אופטימית, ארוטית או רומנטית – הצבעים נעשים בהירים יותר. אחת הדוגמאות לאומנות הייחודית הזו היא דמות המשנה איזבל, רוח רפאים ורודה וזוהרת, שכאשר פיונה נדרשת להבליט אותה, היא עושה זאת בצורה אמינה ומרתקת. הסדרה נוטה לשלב בין אלימות לארוטיקה, ולעיתים ישנם גם אלמנטים גרפיים בולטים – אך הם מוצגים בצורה אומנותית, כך שלא מדובר בהדגשה מיותרת של גסויות.ראוי להזכיר כי הנושאים המורכבים שהסדרה עוסקת בהם, כמו גם האלימות והעירום, אינם מתאימים לכל גיל.
“Saga” היא יצירת מופת שלא מדוברת מספיק בקרב הקהל הגיקי. לאור עלילה עמוקה שנמשכת כבר יותר מ־13 שנה וממשיכה להתפתח, פרסים נחשבים שנקטפו בצדק לאורך השנים, כתיבה סוחפת שמעוררת רגשות עזים ואיורים מושקעים וייחודיים רק לה – אין ספק שמגיעים לה כל השבחים ויותר מודעות ממה שקיבלה עד כה.