
קרדיט: Freepik
תודה להקובייה משחקים על עותק הביקורת.
אני לא יודע מה איתכם, אבל לדעתי אגתה כריסטי היא אחת מסופרות המתח הבלשי הטובות ביותר. להזכירכם, היא פרצה את דרכה בזכות דמות הבלש המפורסם הרקול פוארו (זוז הצידה, שרלוק!) בספר הנודע “רצח באוריינט אקספרס”. הרקע פשוט: בוצע רצח ברכבת, ועד שזו תגיעה ליעדה על הבלש הנודע לראיין את כולם, לאסוף רמזים ולחשוף את הרוצח. אבל ב”חדר בריחה: אוריינט אקספרס” יש טוויסט – מישהו עילף את הבלש הנודע באמצע החקירה ועליכם, כשחקנים פעילים, להמשיך את עבודתו.
משחק הקופסה “חדר בריחה: אוריינט אקספרס” מאת אינקה ומרקוס בראנד מיועד ל־1–4 שחקנים בני 12 ומעלה והוא אורך שעה–שעתיים.
מהלך המשחק
חדר בריחה בקונספט של משחק קופסה מתחיל לרוב בספרון עזר שמניע את עלילת המשחק, וכן שעון חוגה שיש לסובב את חלקיו השונים כדי ליצור קוד בן שלוש ספרות אשר יחשוף את הקלפים הבאים שיקדמו את המשחק. המשחק מכיל שלוש חבילות קלפים בצבעים שונים: אדום עבור העדויות השונות שיש לאסוף במהלך הדרך, כחול עבור הפתרונות והנחיות להמשך וירוק עבור הרמזים שבהם משתמשים אם נתקעים וצריך עזרה (כי מפעיל חדר בריחה פיזי לא יהיה לשירותכם, סורי).
במקרה של “אוריינט אקספרס” רק כאשר מגיעים לפענוח קוד שלוש הספרות האחרון וחושפים את זהות הרוצח האמיתי המשחק נגמר בניצחון.
איכות ההפקה
כמו כל חדר בריחה כמשחק קופסה, איכות הרכיבים דלה ופשוטה, מכיוון שיש לצייר, לגזור, לקרוע ולקפל כדי להתקדם במשחק. אף על פי שהאיכות “זולה” בהשוואה למשחקים אחרים, כחלק מהקונספט של חדר בריחה זה מצוין.
איורים
האיורים בהשוואה לחדר הבריחה הקודם ששיחקתי בו נראים טוב הרבה יותר, וניכר שנעשו בהשראת התקופה. הם בולטים בעיקר בספר העזר הנלווה, שבו כתובים הרמזים השונים שהשאיר הרקול למענכם, וכן בחדרי הרכבת השונים, שבהם תנועו ותחפשו אחר רמזים.
הבנת המשחק
התחלת המשחק קצת קרטעה כששיחקנו במשחק, אך הודות לספר ההוראות הנלווה, שרמז לנו היטב איך להתחיל בצורה נכונה את המשחק, הבנו מה לעשות תוך כדי תנועה. נעזרנו רק פעמיים בקלפי הרמז, מכיוון שלדעתי חלק מהחידות לא נכתבו בצורה ברורה מספיק, אלמנט שחוזר על עצמו לטובה ולרעה תמיד בחדרי הבריחה השונים.
רמת הקושי
על הקופסה של “אוריינט אקספרס” כתוב “דרגת קושי: מומחים”. מנסיוני הקודם בחדר הבריחה של שר הטבעות, הקשר בין דרגת קושי למשחק עצמו היה מקרי בהחלט. חשבתי שהוא היה קשה מאוד, אולי כי זו הייתה החוויה הראשונה שלי. הפעם הגעתי מוכן. לא הייתי מרחיק לכת ומייעד את המשחק רק ל”מומחים”, אבל יש כמה חידות שדורשות חשיבה יצירתית וקריאה חוזרת ונשנית של העדויות השונות שתאספו במהלך הדרך.
אורך המשחק
נדרשו לנו כמעט שעתיים לסיים את חדר הבריחה, כך שמשך זמן המשחק המצוין על גבי הקופסה הוא נכון. לא שיחקנו על “ניקוד” כדי למדוד את הצלחתנו, כי אני באופן אישי מתעב את השיטה הזאת – באנו ליהנות מחדר קופסה בלי לצאת מהבית, לא לגשת למבחן.
רמת האינטראקציה
הגיע הזמן לחשוף את הקלפים – הפעם שיחקתי עם שתי אחיותיי הקטנות. אחת מהן הייתה מנוסה וכבר שיחקה בחדר בריחה אחר של “הקובייה”, ולאחות הצעירה יותר זו הייתה הפעם הראשונה. בהרכב של שני שחקנים מנוסים עם שחקנית אחת לא מנוסה רמת האינטראקציה הייתה גבוהה. היו חידות שבהן כולנו נדרשנו לשתף פעולה, והוויכוחים בסוף המשחק על זהות הרוצח/ת דרשו משלושתנו לחשוב יחד.
תפעול המשחק
תפעול המשחק אינו מסובך כלל. הקושי, כאמור, נובע מהבנת החידות עצמן. בחלק מהמקרים צריך לגזור חלקים, במקרים אחרים צריך לצייר, אך עיקר המכניקה נשאר: עליכם לפענח קוד בן שלוש ספרות, להזין אותו בדסקית הפענוח, ובהנחה שהוא נכון – להתקדם הלאה בסיפור.
מספר השחקנים
מכיוון שחוויית המשחק היא חד־פעמית, בפעם הקודמת שהתחלנו כזוג וסיימתי את החדר לבדי אני מודה שנהניתי הרבה פחות. הפעם, בהרכב של שלושה שחקנים, החוויה הייתה אחרת לגמרי, ולכן לגמרי אמליץ לשחק בחדר הבריחה הספציפי הזה בהרכב של 3–4 שחקנים.
משחקיות חוזרת
כמו בכל חדר בריחה, במציאות או בקופסה, החוויה היא חד־פעמית, בין אם צלחתם את כל החידות בלי להיעזר ברמז אפילו פעם אחת או נעזרתם ברמזים כל הזמן – ברגע שפענחתם את הרצח המשחק לא מציע דרך נוספת לחזור לשחק בו שוב.
שורה תחתונה
בחדר הבריחה של “אוריינט אקספרס” יש נושא מרתק ומעניין. אומנם התלונות על הקונספט של חדרי בריחה בתור משחקי בריחה נשארו (איכות רכיבים “זולה”, חוויה חד־פעמית וחידות לא ברורות לעיתים), הפעם נדמה היה שהן זניחות כל כך עד כדי לא קיימות, כי החוויה משמעותית הייתה מוצלחת יותר. אולי אני מתחבר יותר לנושא, אולי זה הבונדינג שנוצר יחד עם האחיות שלי, אבל לא אוכל לשחק שוב באותו החדר כדי לדעת. באופן חד־משמעי המשחק מקבל 5 כוכבים מכולנו באהבה.
פחות
אהבתי
נכתב על ידי:

קרדיט: Freepik
תודה להקובייה משחקים על עותק הביקורת.
אני לא יודע מה איתכם, אבל לדעתי אגתה כריסטי היא אחת מסופרות המתח הבלשי הטובות ביותר. להזכירכם, היא פרצה את דרכה בזכות דמות הבלש המפורסם הרקול פוארו (זוז הצידה, שרלוק!) בספר הנודע “רצח באוריינט אקספרס”. הרקע פשוט: בוצע רצח ברכבת, ועד שזו תגיעה ליעדה על הבלש הנודע לראיין את כולם, לאסוף רמזים ולחשוף את הרוצח. אבל ב”חדר בריחה: אוריינט אקספרס” יש טוויסט – מישהו עילף את הבלש הנודע באמצע החקירה ועליכם, כשחקנים פעילים, להמשיך את עבודתו.
משחק הקופסה “חדר בריחה: אוריינט אקספרס” מאת אינקה ומרקוס בראנד מיועד ל־1–4 שחקנים בני 12 ומעלה והוא אורך שעה–שעתיים.
מהלך המשחק
חדר בריחה בקונספט של משחק קופסה מתחיל לרוב בספרון עזר שמניע את עלילת המשחק, וכן שעון חוגה שיש לסובב את חלקיו השונים כדי ליצור קוד בן שלוש ספרות אשר יחשוף את הקלפים הבאים שיקדמו את המשחק. המשחק מכיל שלוש חבילות קלפים בצבעים שונים: אדום עבור העדויות השונות שיש לאסוף במהלך הדרך, כחול עבור הפתרונות והנחיות להמשך וירוק עבור הרמזים שבהם משתמשים אם נתקעים וצריך עזרה (כי מפעיל חדר בריחה פיזי לא יהיה לשירותכם, סורי).
במקרה של “אוריינט אקספרס” רק כאשר מגיעים לפענוח קוד שלוש הספרות האחרון וחושפים את זהות הרוצח האמיתי המשחק נגמר בניצחון.
איכות ההפקה
כמו כל חדר בריחה כמשחק קופסה, איכות הרכיבים דלה ופשוטה, מכיוון שיש לצייר, לגזור, לקרוע ולקפל כדי להתקדם במשחק. אף על פי שהאיכות “זולה” בהשוואה למשחקים אחרים, כחלק מהקונספט של חדר בריחה זה מצוין.
איורים
האיורים בהשוואה לחדר הבריחה הקודם ששיחקתי בו נראים טוב הרבה יותר, וניכר שנעשו בהשראת התקופה. הם בולטים בעיקר בספר העזר הנלווה, שבו כתובים הרמזים השונים שהשאיר הרקול למענכם, וכן בחדרי הרכבת השונים, שבהם תנועו ותחפשו אחר רמזים.
הבנת המשחק
התחלת המשחק קצת קרטעה כששיחקנו במשחק, אך הודות לספר ההוראות הנלווה, שרמז לנו היטב איך להתחיל בצורה נכונה את המשחק, הבנו מה לעשות תוך כדי תנועה. נעזרנו רק פעמיים בקלפי הרמז, מכיוון שלדעתי חלק מהחידות לא נכתבו בצורה ברורה מספיק, אלמנט שחוזר על עצמו לטובה ולרעה תמיד בחדרי הבריחה השונים.
רמת הקושי
על הקופסה של “אוריינט אקספרס” כתוב “דרגת קושי: מומחים”. מנסיוני הקודם בחדר הבריחה של שר הטבעות, הקשר בין דרגת קושי למשחק עצמו היה מקרי בהחלט. חשבתי שהוא היה קשה מאוד, אולי כי זו הייתה החוויה הראשונה שלי. הפעם הגעתי מוכן. לא הייתי מרחיק לכת ומייעד את המשחק רק ל”מומחים”, אבל יש כמה חידות שדורשות חשיבה יצירתית וקריאה חוזרת ונשנית של העדויות השונות שתאספו במהלך הדרך.
אורך המשחק
נדרשו לנו כמעט שעתיים לסיים את חדר הבריחה, כך שמשך זמן המשחק המצוין על גבי הקופסה הוא נכון. לא שיחקנו על “ניקוד” כדי למדוד את הצלחתנו, כי אני באופן אישי מתעב את השיטה הזאת – באנו ליהנות מחדר קופסה בלי לצאת מהבית, לא לגשת למבחן.
רמת האינטראקציה
הגיע הזמן לחשוף את הקלפים – הפעם שיחקתי עם שתי אחיותיי הקטנות. אחת מהן הייתה מנוסה וכבר שיחקה בחדר בריחה אחר של “הקובייה”, ולאחות הצעירה יותר זו הייתה הפעם הראשונה. בהרכב של שני שחקנים מנוסים עם שחקנית אחת לא מנוסה רמת האינטראקציה הייתה גבוהה. היו חידות שבהן כולנו נדרשנו לשתף פעולה, והוויכוחים בסוף המשחק על זהות הרוצח/ת דרשו משלושתנו לחשוב יחד.
תפעול המשחק
תפעול המשחק אינו מסובך כלל. הקושי, כאמור, נובע מהבנת החידות עצמן. בחלק מהמקרים צריך לגזור חלקים, במקרים אחרים צריך לצייר, אך עיקר המכניקה נשאר: עליכם לפענח קוד בן שלוש ספרות, להזין אותו בדסקית הפענוח, ובהנחה שהוא נכון – להתקדם הלאה בסיפור.
מספר השחקנים
מכיוון שחוויית המשחק היא חד־פעמית, בפעם הקודמת שהתחלנו כזוג וסיימתי את החדר לבדי אני מודה שנהניתי הרבה פחות. הפעם, בהרכב של שלושה שחקנים, החוויה הייתה אחרת לגמרי, ולכן לגמרי אמליץ לשחק בחדר הבריחה הספציפי הזה בהרכב של 3–4 שחקנים.
משחקיות חוזרת
כמו בכל חדר בריחה, במציאות או בקופסה, החוויה היא חד־פעמית, בין אם צלחתם את כל החידות בלי להיעזר ברמז אפילו פעם אחת או נעזרתם ברמזים כל הזמן – ברגע שפענחתם את הרצח המשחק לא מציע דרך נוספת לחזור לשחק בו שוב.
שורה תחתונה
בחדר הבריחה של “אוריינט אקספרס” יש נושא מרתק ומעניין. אומנם התלונות על הקונספט של חדרי בריחה בתור משחקי בריחה נשארו (איכות רכיבים “זולה”, חוויה חד־פעמית וחידות לא ברורות לעיתים), הפעם נדמה היה שהן זניחות כל כך עד כדי לא קיימות, כי החוויה משמעותית הייתה מוצלחת יותר. אולי אני מתחבר יותר לנושא, אולי זה הבונדינג שנוצר יחד עם האחיות שלי, אבל לא אוכל לשחק שוב באותו החדר כדי לדעת. באופן חד־משמעי המשחק מקבל 5 כוכבים מכולנו באהבה.