
האם נראה אותה שוב? קריסטין ריטר ב"ג'סיקה ג'ונס". צילום: יח"צ, נטפליקס
הסדרה ״ג׳סיקה ג׳ונס״ התחילה את דרכה אי שם בשנת 2015 בשירות סטרימינג קטן העונה לשם נטפליקס. כדי לרענן את זיכרונכם נחזור בזמן לתקופה שבה מארוול שלטה ביד רמה בתרבות הפופולרית, או במילים אחרות – לפני סדרת האכזבות הקולנועיות והטלוויזיוניות שחווינו בשנים האחרונות.
הסרט הראשון שהתחיל את מסע היקום הקולנועי של מארוול היה ״איירון מן״, שיצא בשנת 2008, והסרט הראשון בסדרת “הנוקמים” יצא לאוויר העולם בשנת 2012, שלוש שנים לפני יציאתה של הסדרה המדוברת בכתבה זו. עד שנת 2015 מארוול כבר הספיקה להגיע לסוף השלב השני ביקום הקולנועי שלה עם “עידן אולטרון”, השני בסדרת “הנוקמים”. עולם סדרות הטלוויזיה של מארוול היה בחיתוליו, והסדרות הפופולריות שנכחו על המרקע בתקופה זו היו ״דרדוויל״ (2015–2018) ו״סוכני שילד״ (2013–2020).
בעולם מפוצץ התוכן בסטרימינג של היום חשוב לי להפנות זרקור לסדרה שכמעט ונשכחה. כעת הרבה אנשים מוצאים עצמם מבולבלים ממגוון הסדרות והסרטים הרחב שקיים ותמיד מחפשים איזו המלצה בטוחה מחבר קרוב שהם סומכים עליו. בואו נגיד את זה כך – אני חברה טובה, צפיתי בסדרה הזו כמה פעמים ויש לה מקום מיוחד בלב שלי.
ג׳סיקה ג׳ונס היא חוקרת פרטית המנסה להרוויח את שכרה במציאות העכשווית, פוסט הנוקמים. כבר בתחילת הסדרה אנחנו רואים את העולם דרך נקודת מבטה של ג׳סיקה. מבחינתה העולם הוא בודד ומנוכר, והדרך היחידה להתמודד איתו היא שתיית אלכוהול בכמויות גבוהות וגסות רוח שאינה אופיינית לדמויות נשיות רבות באותה התקופה. היא לבושה במכנסי ג׳ינס פשוטים, גופייה אפורה ומעיל עור שחור, שהפך לסימן ההיכר שלה. כאשר הורים לחוצים מבקשים ממנה למצוא את בתם הסטודנטית, ג׳סיקה מוצאת עצמה פותחת תיבת פנדורה של אירועים טראומתיים שהדחיקה באמצעות שגרת חייה המגודרת והאומללה.
בקומיקס ג׳סיקה ג׳ונס הופיעה לראשונה בשנת 2001 כחלק מניסיון של מארוול לייצר תוכן בוגר יותר. יש לה קשר מעניין גם לפיטר פארקר, הלא הוא ספיידרמן, וגם לארבעת המופלאים דרך התאהבותה בספיידי ובג׳וני סטורם. בהמשך דרכה היא אפילו מצאה את עצמה מצטרפת לאוונג’רס החדשים, אך לבסוף ויתרה על תפקידה בשביל להיות אשת משפחה ואם.
סדרת הטלוויזיה מתרכזת בקומיקס “זהות בדויה” (Alias) ונשארת נאמנה לו (לפחות בעונה הראשונה), הן בקווי עלילה והן בדימוים ויזואליים, מה שעורר הערכה רבה בקרב צופים ומעריצים. ניתן לראות ברשתות חברתיות את ההשוואה שערכו מעריצים בין סדרת הטלוויזיה והקומיקס ואת הדמיון המוחלט בין שני המדיומים, לפחות בפרקים הראשונים – עד לרמת נייר הטואלט.
סיבה נוספת להצלחה הגדולה של העונה הראשונה היא הנבל המרכזי, קילגרייב (דייוויד טננט, הידוע בתפקידו ב״דוקטור הו״), שיכול לשכנע כל אדם לעשות כרצונו. כאשר יש לך יכולת כזו אף פעם לא ניתן לדעת אם אנשים עושים דברים מרצונם החופשי או מתוך הכרח. כאשר נשאלה שאלה זו בהקשר למילים ״הסכמה מינית״ נוצר דיון מורכב ומעניין בתחילת תקופתו של עידן המי טו. בעונות הבאות הנבל לא נכח בתפקיד משמעותי, והסדרה נחלשה ואיבדה מכוחה, אך פיצתה בקשר המורכב בין ג׳סיקה לחברתה הטובה טריש ווקר, שגם היא דמות ידועה בקומיקס של מארוול – הלקאט.
הגעתה של ג׳סיקה ג׳ונס הייתה מהלך אסטרטגי חכם שידע ימים טובים יותר. לאחר הצלחת ״דרדוויל״ נוספה לעולם הקולנועי שיצרו נטפליקס ומארוול גם “ג׳סיקה ג׳ונס”, ואחריה “לוק קייג'” ו”איירון פיסט”. יחד הם יצרו את קבוצת “המגינים” (The Defenders), שקיבלה עונה אחת נפרדת, מדשדשת ומפוספסת. נכון להיום ניתן לצפות בתכנים אלה בדיסני פלוס, לאחר שדיסני שללה אותם מנטפליקס במהלך דרמטי לזמנו, כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות שלה גם לתחום הסטרימינג ובכלל לכיבוש העולם.
פרט טריוויה מעניין הוא שאחת הבמאיות של ״ג׳סיקה ג׳ונס״ היא ס”ג קלרקסון, הבמאית של ההצלחה המסחררת ״מאדאם ווב״. ס”ג קלרקסון ביימה את שני הפרקים הראשונים בעונה הראשונה של הסדרה ונוסף על כך שני פרקים נוספים בסדרה ״המגינים״. הבחירה בה לביים סרט באורך מלא בעולם גיבורי העל אינה חסרת בסיס, אך נראה שהפעם היא לא קלעה למטרה.
במרץ הקרוב תעלה בדיסני פלוס הסדרה ״דרדוויל: נולד מחדש״. רוב השחקנים בסדרה המקורית של נטפליקס יחזרו לתפקידם, ומתרוצצות שמועות עקשניות ותמונות מתוך הסט שלפיהן נראה כי קריסטין ריטר (המגלמת את ג׳סיקה ג׳ונס) תחזור לתפקידה בקנה מידה כזה או אחר. ניתן רק לקוות שאם הסדרה החדשה תצליח דיסני תשקול להשיב מהמתים גם את “ג׳סיקה ג׳ונס” לעונה נוספת.
פחות
אהבתי
נכתב על ידי:

האם נראה אותה שוב? קריסטין ריטר ב"ג'סיקה ג'ונס". צילום: יח"צ, נטפליקס
הסדרה ״ג׳סיקה ג׳ונס״ התחילה את דרכה אי שם בשנת 2015 בשירות סטרימינג קטן העונה לשם נטפליקס. כדי לרענן את זיכרונכם נחזור בזמן לתקופה שבה מארוול שלטה ביד רמה בתרבות הפופולרית, או במילים אחרות – לפני סדרת האכזבות הקולנועיות והטלוויזיוניות שחווינו בשנים האחרונות.
הסרט הראשון שהתחיל את מסע היקום הקולנועי של מארוול היה ״איירון מן״, שיצא בשנת 2008, והסרט הראשון בסדרת “הנוקמים” יצא לאוויר העולם בשנת 2012, שלוש שנים לפני יציאתה של הסדרה המדוברת בכתבה זו. עד שנת 2015 מארוול כבר הספיקה להגיע לסוף השלב השני ביקום הקולנועי שלה עם “עידן אולטרון”, השני בסדרת “הנוקמים”. עולם סדרות הטלוויזיה של מארוול היה בחיתוליו, והסדרות הפופולריות שנכחו על המרקע בתקופה זו היו ״דרדוויל״ (2015–2018) ו״סוכני שילד״ (2013–2020).
בעולם מפוצץ התוכן בסטרימינג של היום חשוב לי להפנות זרקור לסדרה שכמעט ונשכחה. כעת הרבה אנשים מוצאים עצמם מבולבלים ממגוון הסדרות והסרטים הרחב שקיים ותמיד מחפשים איזו המלצה בטוחה מחבר קרוב שהם סומכים עליו. בואו נגיד את זה כך – אני חברה טובה, צפיתי בסדרה הזו כמה פעמים ויש לה מקום מיוחד בלב שלי.
ג׳סיקה ג׳ונס היא חוקרת פרטית המנסה להרוויח את שכרה במציאות העכשווית, פוסט הנוקמים. כבר בתחילת הסדרה אנחנו רואים את העולם דרך נקודת מבטה של ג׳סיקה. מבחינתה העולם הוא בודד ומנוכר, והדרך היחידה להתמודד איתו היא שתיית אלכוהול בכמויות גבוהות וגסות רוח שאינה אופיינית לדמויות נשיות רבות באותה התקופה. היא לבושה במכנסי ג׳ינס פשוטים, גופייה אפורה ומעיל עור שחור, שהפך לסימן ההיכר שלה. כאשר הורים לחוצים מבקשים ממנה למצוא את בתם הסטודנטית, ג׳סיקה מוצאת עצמה פותחת תיבת פנדורה של אירועים טראומתיים שהדחיקה באמצעות שגרת חייה המגודרת והאומללה.
בקומיקס ג׳סיקה ג׳ונס הופיעה לראשונה בשנת 2001 כחלק מניסיון של מארוול לייצר תוכן בוגר יותר. יש לה קשר מעניין גם לפיטר פארקר, הלא הוא ספיידרמן, וגם לארבעת המופלאים דרך התאהבותה בספיידי ובג׳וני סטורם. בהמשך דרכה היא אפילו מצאה את עצמה מצטרפת לאוונג’רס החדשים, אך לבסוף ויתרה על תפקידה בשביל להיות אשת משפחה ואם.
סדרת הטלוויזיה מתרכזת בקומיקס “זהות בדויה” (Alias) ונשארת נאמנה לו (לפחות בעונה הראשונה), הן בקווי עלילה והן בדימוים ויזואליים, מה שעורר הערכה רבה בקרב צופים ומעריצים. ניתן לראות ברשתות חברתיות את ההשוואה שערכו מעריצים בין סדרת הטלוויזיה והקומיקס ואת הדמיון המוחלט בין שני המדיומים, לפחות בפרקים הראשונים – עד לרמת נייר הטואלט.
סיבה נוספת להצלחה הגדולה של העונה הראשונה היא הנבל המרכזי, קילגרייב (דייוויד טננט, הידוע בתפקידו ב״דוקטור הו״), שיכול לשכנע כל אדם לעשות כרצונו. כאשר יש לך יכולת כזו אף פעם לא ניתן לדעת אם אנשים עושים דברים מרצונם החופשי או מתוך הכרח. כאשר נשאלה שאלה זו בהקשר למילים ״הסכמה מינית״ נוצר דיון מורכב ומעניין בתחילת תקופתו של עידן המי טו. בעונות הבאות הנבל לא נכח בתפקיד משמעותי, והסדרה נחלשה ואיבדה מכוחה, אך פיצתה בקשר המורכב בין ג׳סיקה לחברתה הטובה טריש ווקר, שגם היא דמות ידועה בקומיקס של מארוול – הלקאט.
הגעתה של ג׳סיקה ג׳ונס הייתה מהלך אסטרטגי חכם שידע ימים טובים יותר. לאחר הצלחת ״דרדוויל״ נוספה לעולם הקולנועי שיצרו נטפליקס ומארוול גם “ג׳סיקה ג׳ונס”, ואחריה “לוק קייג'” ו”איירון פיסט”. יחד הם יצרו את קבוצת “המגינים” (The Defenders), שקיבלה עונה אחת נפרדת, מדשדשת ומפוספסת. נכון להיום ניתן לצפות בתכנים אלה בדיסני פלוס, לאחר שדיסני שללה אותם מנטפליקס במהלך דרמטי לזמנו, כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות שלה גם לתחום הסטרימינג ובכלל לכיבוש העולם.
פרט טריוויה מעניין הוא שאחת הבמאיות של ״ג׳סיקה ג׳ונס״ היא ס”ג קלרקסון, הבמאית של ההצלחה המסחררת ״מאדאם ווב״. ס”ג קלרקסון ביימה את שני הפרקים הראשונים בעונה הראשונה של הסדרה ונוסף על כך שני פרקים נוספים בסדרה ״המגינים״. הבחירה בה לביים סרט באורך מלא בעולם גיבורי העל אינה חסרת בסיס, אך נראה שהפעם היא לא קלעה למטרה.
במרץ הקרוב תעלה בדיסני פלוס הסדרה ״דרדוויל: נולד מחדש״. רוב השחקנים בסדרה המקורית של נטפליקס יחזרו לתפקידם, ומתרוצצות שמועות עקשניות ותמונות מתוך הסט שלפיהן נראה כי קריסטין ריטר (המגלמת את ג׳סיקה ג׳ונס) תחזור לתפקידה בקנה מידה כזה או אחר. ניתן רק לקוות שאם הסדרה החדשה תצליח דיסני תשקול להשיב מהמתים גם את “ג׳סיקה ג׳ונס” לעונה נוספת.